Wyzwanie dla organów piszczałkowych w Bazylice Św. Piotra

 Organy piszczałkowe zbudowane zgodnie z najwyższymi standardami artystycznymi i jakościowymi mogą być cudownymi instrumentami. Do światowej sławy instrumentów należą budowniczowie Cavaillé-Coll, Silbermann, Arp Schnitger, Henry Willis i inni. Bardziej współczesni twórcy organów dążyli do uzyskania instalacji o podobnych właściwościach.

Mistrzowie budujący organy kościelne w  Europy byli najlepszymi twórcami i rzemieślnikami w tej dziedzinie. Jednocześnie często mieli tę przewagę, że instalowali instrumenty w budynkach, które są akustycznie przyjazne dla organów. Ta rzeczywistość doprowadziła do stwierdzenia, że "budynek jest często najlepszym głosem organów piszczałkowych".

Jednocześnie wiele budynków nie jest przyjaznych instalacjom tradycyjnych organów. Bardziej współczesne budynki są zbudowane z materiałów, które pochłaniają dźwięk, czyniąc je akustycznie nieprzyjaznymi dla instrumentów. Budynki te często nie były projektowane z odpowiednią przestrzenią na szafy organowe.

Z drugiej strony, istnieją budynki tak duże, że nieosiągalne jest uzyskanie zadowalającej instalacji organów piszczałkowych. W budynkach tych dopasowanie organów na tyle głośnych, aby dźwięk wypełniał całą przestrzeń, sprawia, że brzmią zbyt głośno dla słuchaczy znajdujących się w pobliżu piszczałek. Tak jest w przypadku Bazyliki Świętego Piotra w Watykanie.

Bazylika Świętego Piotra jest największym kościołem na świecie, w którym mieści się około 12 000 osób. Po obu stronach nawy znajdują się cztero-manuałowe organy piszczałkowe Tamburini zbudowane w 1954 r. i odnowione w 1962 r. Instalacja ta nie sprawdziła się ponieważ wystąpił problem z organami, które były zbyt głośne z przodu kościoła, a których dźwięk nie był poprawnie słyszany w połowie Bazyliki. Stroje organów powodowały problemy, gdy używane były inne instrumenty muzyczne. Koordynacja organów i chóru była prawie niemożliwa.

Z powodu niezdolności organów piszczałkowych do właściwego obsługiwania służby muzycznej Bazyliki, pod koniec 2017 roku zainstalowano Allen GeniSys. Te cyfrowe organy rozwiązują problem związany z wymogami akustycznymi Bazyliki, dzięki elastycznemu systemowi audio, który zawiera kombinację niestandardowego połączenia organów Allen z obecnym, dużym systemem PA w Bazylice. W tej sytuacji znacznie tańsze cyfrowe organy lepiej zaspokajają potrzeby tej światowej sławy świątyni.

Możliwość instalacji organów piszczałkowych często wywołuje silną reakcję emocjonalną ze względu na historyczne dziedzictwo instrumentu. Ta reakcja emocjonalna powinna zostać złagodzona przez to, co instalacja organów piszczałkowych  mogłaby osiągnąć w danym budynku. Koszt jest czynnikiem, ale równie ważne są ograniczenia muzyczne, jakie dawała poprzednia instalacja.